Vakantie tijd! - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Lotte Jans - WaarBenJij.nu Vakantie tijd! - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Lotte Jans - WaarBenJij.nu

Vakantie tijd!

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

18 Mei 2015 | Kenia, Mombassa

De afgelopen weken hebben niet alleen de jongens vakantie gehad, maar ook ik heb mogen genieten van twee heerlijke weken vakantie met pap, mam en Tim!

Twee weken samen met de jongens van hun vakantie genoten. Ik dacht dat het erg druk zou zijn maar het was eerlijk gezegd heerlijk om de jongens heel de dag om me heen te hebben. Al waren ze soms wel verveeld en zochten ze niks te doen, praatjes hadden ze altijd wel. Wat kunnen ze soms toch met gekke verhalen komen haha. Maar ook hele mooie verhalen over hun leven op straat en over hun familie. Ongelooflijk wat deze jongens allemaal al hebben meegemaakt. Sommige jongens zijn deze vakantie ook weer op familiebezoek geweest. Natuurlijk ging dit weer niet allemaal even makkelijk maar uiteindelijk zijn alle jongens toch ook weer terug gekeerd van hun familiebezoek. Het is altijd maar afwachten wat ze uitspoken tijdens dit bezoek en of dat ze ook weer heel huid terug komen. Je ziet wel met Ali dat zijn familiebezoek niet z´n succes was geweest dus ik vond het toch wel weer een beetje spannend dit keer bij de rest van de jongens. Maar gelukkig alles okee!

Zaterdag op zondagnacht, 26 april, was het eindelijk zover. Pap, mam en Tim kwamen naar Kenia om hier twee weken te komen genieten van het prachtige land en de cultuur hier. Ik en Luc (eigenaar van Misa Malu) waren al om kwart voor 3 op het vliegveld. Daar aangekomen zagen we dat ze vertraging hadden en hebben we dus tot 6 uur in de taxi gelegen en een beetje geslapen. Eindelijk zag ik ze dan bij de bagageband en de eerste traantjes kwamen al. Ik had me verstopt, ze wisten namelijk niet dat ik ze mee op kwam halen, het was een grote verrassing voor ze toen ik tevoorschijn kwam. Met z’n alle weer even fijn kunnen knuffelen. Nu pas besefte ik me dat ik ze stiekem toch best wel erg gemist had.

Tijdens onze vakantie hebben we zoveel gedaan en gezien. We zijn 4 dagen op safari geweest waar we een heleboel dieren hebben gezien. De belangrijkste waren toch wel de olifanten, zebra’s, giraffen, buffalo’s,hyena, nijlpaarden, cheetah’s en leeuwen. Maar vooral ook de prachtige omgeving waar je met de safaribus door heen rijdt was super mooi. Zoveel verschil aan landschap, en natuurlijk ook de kilimanjaro mooi kunnen spotten. Verder hebben we een wandeltocht door de sloppenwijkjes gehad, zijn we een dag naar midacreek geweest om met een kano naar het eiland te gaan en daar het leven van de mensen te zien, we zijn naar het plaatselijke strand geweest waar het letterlijk zwart zag van de mensen, naar de kerk en noem het maar op. Grappig om te zien hoe pap, mam en Tim van al deze cultuurverschillen stonden te kijken. Ik ben het natuurlijk allemaal al gewend maar voor hun was het nog een wereld van verschil. Ook zijn we natuurlijk op stap geweest wat een dolle bende was. Met luc, charles en Mr. Rock (twee keniaanse jongens) op kroegentocht geweest. Lekker op de keniaanse manier gedanst en pap schrok er toch wel van hoe alle mannen hier hebberig naar mij zijn. Tja, blank en blond haar is hier toch heel apart. Ook dit was ik al gewend, papa vond het heel knap hoe ik al die mannen zo makkelijk van me af sloeg hahaha. Ons tim vermaakte zich ook prima, zijn engels is weer een beetje opgekrikt en had hij ook genoeg gedronken deze avond..
De verjaardag van Mama natuurlijk ook niet te vergeten. 50 worden in Kenia, net iets anders maar toch ook wel heel speciaal. Deze verjaardag vergeet ze nooit meer. Toen ze afgelopen zondag avond thuis kwamen stond er ook nog een supriseparty voor haar te wachten. Familie, vrienden en de buurt waren er en ze was er super blij mee!:D Ik heb heel even mee van de feest stemming kunnen genieten via de skype.

Die twee weken zijn echt als een sneltrein voorbij gevlogen. Ik was net een beetje gewend aan het feit dat ze nu echt hier bij me waren en toen was het alweer tijd voor ze om naar huis te gaan. En het opnieuw afscheid nemen was verschrikkelijk. Veel moeilijker als de eerste keer toen ik naar Kenia vertrok. Ik had toen nog geen idee waar ik aan ging beginnen maar dat was nu wel anders. Gelukkig heb ik me alleen die zondag (nadat ik ze s’nachts had weggebracht) verschrikkelijk kut gevoeld. Zondag avond bij de jongens ging het alweer een stuk beter. Ze zeggen het niet hardop maar ik merkte heel goed dat ze me toch gemist hadden die twee weken. En ik hun ook! Dat was dus een hele goede afleiding.

Het besef dat het nu nog maar 3 weken is, is ook keihard binnen gekomen. Deze tijd ga ik nog zoveel mogelijk genieten van dit mooie land en van de schatten van een jongens om me heen. Ik weet nu al dat ik het heel erg zwaar ga krijgen om afscheid van ze te nemen dus daar denk ik nog maar niet aan.. Ook het regenseizoen is nu echt begonnen dus het weer is wat minder. Voor mij doen is het koud en de vesten en truien komen nu dus ook wel eens voor de dag (28 graden). Het zwemmen en zonnen zit er nu ook niet veel bij en ik zie mijn bruine kleur al vertrekken. Heel erg jammer haha.

De ouders van Melissa zijn er nu trouwens ook. Op 4 mei zijn die als verrassing voor Melissa’s verjaardag aangekomen en ze zullen tot 20 mei hier nog zijn. Er wordt dus weer wat geklust en er is ook weer wat andere praat.

Met Ali gaat het langzamerhand beetje bij beetje een heel klein stukje beter. Het schiet nog niet heel hard op maar er zit wat vooruitgang in. We zijn nu volop met hem aan het trainen zodat hij hopelijk zijn rechtse arm ooit weer kan gaan gebruiken. Ook het lezen en schrijven zijn we weer aan het opstarten maar dat is toch nog een heel karwei voor hem. Het gedrag van Ali is nog steeds een beetje frustrerend. Hij liegt nog steeds, stelen gelukkig niet meer (dat we weten) en ligt het liefst in z’n bed de hele dag. Onbegrijpelijk dat hij zo weinig moeite doet. Ik ben nu wel aan het proberen om mijn boze emoties aan de kant te schuiven en maar zoveel mogelijk op een positieve manier tegen Ali te doen. Ik hoop dat dit gaat helpen. We zijn nu al een paar ochtenden gewoon samen gaan wandelen, hier in de buurt en naar het strand. Even een andere omgeving en wat anders dan de hele tijd thuis zitten. Ik merk dat hij dit heel fijn vindt en ik hoop dat dit ook een positief effect heeft op zijn herstel.

Meshack is deze vakantie ook terug naar zijn moeder gegaan. Dit is toch wel een gemis in de behoca familie, hij was toch altijd heel erg aanwezig. Gelukkig hebben we nu twee nieuwe geiten erbij en twee nieuwe kippen die ook aandacht nodig hebben. Is er toch nog wat nieuwe belevenis in huis. Als het goed is komen deze of volgende week ook weer nieuwe jongens. Raj is op dit moment in de stad aan het zoeken naar geschikte jongens. Ben heel erg benieuwd hoe dit dadelijk is met deze nieuwe jongens die echt recht van de straat komen. Zal wel weer wat heftiger zijn maar ook super interessant!

Het was ontzettend fijn om de afgelopen twee weken weer even jong te kunnen zijn en geen verantwoordelijkheid te hebben bij papa en mama. Ik merk dat het af en toe toch best zwaar is om de ´volwassen´ auntie te zijn voor de jongens en ik voel die verantwoordelijkheid ook echt. Ik kijk er dus wel stiekem weer naar uit om dadelijk thuis weer jong te kunnen en het ´makkelijke´ leven te gaan leven. Tot over 3 weekjes mensen, en pas dan maar op want dan ga ik een flink feestje bouwen. Menn, wat heb ik de nederlandse feestjes en gekke stapavonden gemist!

• 18 Mei 2015 - 18:25

Daniella:

Ben trots op je, weer een reisverslag!! Fijn dat de vakantie zo leuk is geweest! Zelfs nog een dansje gewaagd bij Bamburi Beach Hotel. Geniet nog van het leven wat nu zo normaal lijkt, je zal het nog gaan missen. tot snel. x Daan

• 19 Mei 2015 - 12:23

Naomi:

Wauw lottttt, zo leuk om te lezen! Geniet van de laatste 3 weken, die gaan zo snel voorbij!! Zie je gauw in Nederland! Xxxxx

• 19 Mei 2015 - 19:21

Papie!!!:

Kei leuk om te lezen. Was voor mij/ons inderdaad een hele leuke ervaring, gaan we nooit meer vergeten!!
    Lotje zettum op nog een tijd. Geef de boys van mij ook een knuffel voor je naar huis komt.
    En hier zullen wij je wel weer temmen!!